single_project

CHANGES OF NAMAZU EMERGING

Saffron Perov 

TRAJANJE IZLOŽBE
17.11.2021. - 30.11.2021.

Vrijeme posjete

17:30-19:30h
(ili uz najavu na 091/251-7651)

OTVARANJE IZLOŽBE 

20:00h

22.11.2021.

Strah od prirodnih nepogoda, ratova i bolesti utkan je u sve oblike ljudske kulture, u svim vremenima i svim prostorima. Strah formira naše sjećanje i naše slutnje budućnosti; kao i sve vizije budućeg, bile one utopijske ili distopijske. Riba, kao i pojam kulture, ne označava samo životinjsku vrstu, hranu koju jedemo ili ne jedemo već i složeni sustav simbola i značenja. Od kršćanskog simbola (multipliciranje ribe i hranjenje mnoštva do akronima Krista) preko buddhističke suvarnematsye (jednog od 8 povoljnih simbola koji označava zadovoljstvo, slobodu i neustrašivost) pa sve do Escherovih beskonačnih prostora u kojima se multipliciraju elementi arhitekture krajobraza i bića, riba se pojavljuje u različitim kulturama, najčešće u pozitivnom a ponekad i upozoravajućem kontekstu odnosno stanju koji prethodi strahu. Stoga nije slučajno da se baš u Japanu riba (som) Namazu pojavljuje kao uzročnik potresa i zatim u kontekstu upozorenja od nadolazećeg potresa; a kao što je i znanstveno dokazano som doslovno može i predvidjeti/osjetiti potres. U svom ciklusu Changes of Namazu Emerging Saffron Perov polazi upravo od ideje transformacije simbola ribe, soma i lika žene i unutarnjih stanja povezanih s osjećajem straha. U svom se radu Perov služi različitim medijima; od sitotiska, kolaža, crteža do gvaša i akrila na platnu prevodeći lik ribe i lik žene u jedinstveni univerzum sastavljen od moguće slutnje i predviđanja nadolazeće nepogode. Ideja metamorfoze, transformacije, prelaska iz jednog stanja u drugo odnosno ulaska u liminalni prostor definirana je još od Ovidijevih Metamorfoza pa do renesansnih Zoranićevih prijetvora mitskih junaka u vodu, ali i sovjetskog mita iz Drugog svjetskog rata o prijetvoru dobrog vojnika i spasitelja djece Aljoše u kamen, kao oblik inicijacije. Mitski junak ili junakinja prolazi vrst iskustva fizičke smrti ili iskušenja vlastitih mogućnosti u ekstremnim uvjetima i jedini način da bi nastavio i dalje ‘živjeti’ jest transformacija u drugi oblik, bio on organske ili anorganske prirode. Na taj se način ostvaruje kozmička pravda za sve one koji su postojanje u jednom obliku materije priveli kraju ali i isto tako svojim djelima zaslužili nastaviti postojati i dalje. Postojati kao simbolička forma; ribe koje uzrokuju potres postaju tako naša svijest o potresu. Lice žene koje se pojavljuje na radovima Saffron Perov rastaka se i mijenja, ponekad otpada poput maske, ponekad se cijedi poput lica mutanta, biva prožderano od strane demona, odrubljeno te ostaje tijelo bez glave; a ponekad se pretvara u oblik riba. Sva se ta lica spajaju u jedno, koje baš kao i mitska riba Namazu pliva podzemnim svijetom naše vlastite podsvijesti. Tek tako se možemo oduprijeti strahu.

 

Josip Zanki